ورود
شناسه‌ی کاربری:

رمزعبور:

ورود خودکار



واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید
منوی اصلی
موجودات سرگردان
36 کاربر آن‌لاين است (1 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت مقالات)

عضو: 2
مهمان: 34

NPJEarlene, Osman07Ank, ادامه...
مقالات :: فیلم

نگاهی به سینمای تخیلی‌ دست سینمای ما و خرمای تخیل


noormags
گونه‌ی سینمای تخیلی همواره یک گونه‌ی مورد مناقشه بوده است؛گروهی‌ آن را زیر شاخه‌ی گونه‌ی وحشت و گروهی به عنوان گونه‌یی مستقل دانسته‌اند، برخی هم آن را تحت عنوان فانتزی طبقه‌بندی کرده‌اند اما وجود این مناقشات‌ باعث نشده که چیزی از محبوبیت این‌گونه‌ی سینمایی کم شود.
گونه‌ی سینمای تخیلی همواره یک گونه‌ی مورد مناقشه بوده است؛گروهی‌ آن را زیر شاخه‌ی گونه‌ی وحشت و گروهی به عنوان گونه‌یی مستقل دانسته‌اند، برخی هم آن را تحت عنوان فانتزی طبقه‌بندی کرده‌اند اما وجود این مناقشات‌ باعث نشده که چیزی از محبوبیت این‌گونه‌ی سینمایی کم شود.

امروزه سینمای تخیلی از هرنوع آن،خواه سینمای وحشت و خواه علمی‌ -تخیلی،از محبوب‌ترین‌ها هستند و سودهای کلانی را عاید سازندگان این‌ گروه از فیلم‌ها می‌کنند اما ریشه‌ی این محبوبیت کجاست و چرا ما به عنوان‌ کشوری صاحب سینما در آسیا نمی‌توانیم از این محبوبیت بهره‌یی داشته باشیم؟

هنگامی که«کارل گوستاو یونگ»مفهوم ناخودآگاه جمعی را شرح داد، روانکاوی مدرن وارد مرحله‌ی جدیدی شد؛مرحله‌یی که با کشفیات«زیگموند فروید»در مورد رؤیاها و طرز تلقی درونی فرد از خویش و محیط اطراف خود، آغاز گشته بود.در خلال این نظریات بود که بشر فهمید بسیاری از مردم یک‌ جامعه،یک کشور و حتی جهان در برخی از احساسات درونی به شکلی کاملا ناخودآگاه شریک‌اند.حس‌هایی همچون ترس،امید و وسواس ریشه‌ی بسیاری از روان نژندی‌ها بودند.از طرف دیگر جامعه‌ی اروپا در همین احوال در بطن جریان‌ مدرنیسم بود و عارضه‌هایی که مدرنیسم همراه خود دارد مثل ماشینیسم و از خود بیگانگی به‌طور مستقیم وارد روحیات بشر شد و ترس‌هایی را برای بشر غربی به ارمغان آورد،ولی برای انسان شرقی اگرچه شناخته شده بود اما چندان‌ تحریک‌کننده نبود.از آن‌جا که جامعه و محصولات فرهنگی آن هیچ‌گاه جدا از احساسات مشترک اعضای آن نیستند،سینما نیز به عنوان محصول فرهنگی از این احساسات ملهم شد و سینمای تخیلی درست همگام با تولد سینما متولد شد. آثار ابتدایی سینمای تخیلی مانند«سفر به ماه»ژرژ مه‌لیس آثاری بودند که اولین‌ دغدغه‌های بشر مدرن را پوشش می‌دادند.در کشور آلمان سینمای تخیلی حرکت‌ سریعی به سمت ترس‌های انسان مدرن کرد.فیلم‌هایی چون«متروبولیس» اثر«فریتس لانگ»مثال خوبی در تاریخ سینمای تخیلی است.به تدریج ترس‌ از موجودات بیگانه و ترس از ضایعات بیمار گونه در اندام بشری که از جمله‌ ژرف‌ترین ترس‌های مشترک در ناخودآگاه جمعی مردم جهان است،سینمای‌ تخیلی را به چند دسته تقسیم کرد:

1-سفرهای فضایی 2-جنگ دنیاهای مختلف 3-موجودات بیگانه‌ 4-انحرافات پزشکی 5-سفر به آینده و گذشته 6-رویارویی بشر با فن‌آوری

از دهه‌ی دوم قرن بیستم تا به امروز که سینما شاهد رشد تکنولوژیک بسیار بالایی بوده،فیلم‌های موفق بسیاری با این بن مایه‌ها تولید شده‌اند؛فیلم‌هایی که‌ گاه باز تولید فیلم‌های قبلی بودند و گاهی خود زمینه‌یی برای باز تولید در آینده را فراهم آورند.آثاری چون«سفر به ماه»و مجموعه‌ی تلویزیونی«پیشتازان فضا»، مجموعه‌ی«جنگ ستارگان»و«جنگ دنیاها»،«ای‌تی»،«بیگانه»و«برخورد نزدیک از نوع سوم»،«دکتر جکیل و مستر هاید»،«هالک»و«مرد عنکبوتی»، «بازگشت به آینده»و آثاری چون«اودیسه‌ی فضایی 1002»که همگی از آثار موفق زیر شاخه‌ی خود بودند علاوه بر آن‌ها آثاری چون«ترمیناتور»تبدیل به‌ یک نقطه‌ی عطف در سینمای تخیلی شدند،کاری که سال‌ها قبل ای‌تی موجود فرازمینی و سال‌ها قبل‌تر از آن سفر به ماه«ژرژ مه‌لیس»کرده بودند.این آثار چنان‌ که توضیح داده شد به دلیل درگیر شدن با عمیق‌ترین لایه‌های روح بشر و نقب زدن‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)

در وسواس‌ها و ترس‌های او نتوانستند انگیزه‌های فراوانی برای تماشا را بیدار کنند، چرا که بشر دوست دارد روبه‌روی ترس‌های ناشناخته‌ی خود در محیطی بی‌ضرر و مطمئن بنشیند و ترس‌هایش را نظاره کند و سینما تنها جایی است که او می‌تواند با احساسات فرو خفته‌اش روبه‌رو شود و ساعتی بعد آن را به فراموشی بسپارد.

هالیوود و سینمای دنیای مدرن

بدین سبب بود که هالیوود به عنوان پنجره‌ی سینمای دنیای مدرن حرکت‌ ملموسی به سمت سینمای تخیلی کرد و آثار بسیاری در سال‌های اخیر در این‌ گونه تولید شد.برخی فیلم‌ها چون مجموعه«ارباب حلقه‌ها»که در نیوزلند تولید شد،با مناسبات هالیوودی به آثاری تبدیل شدند که تولید آن‌ها بیش‌تر به یک‌ حماسه شبیه بود چرا که مخارج و ریسک آن بسیار بالا بود اما در عمل و با توجه‌ به استقبال مخاطب به بهترین فیلم‌ها از لحاظ مردم و منتقدین تبدیل شدند.

فیلم‌های فرازمینی ایرانی!

در ابتدای متن این سؤال را مطرح کردم که چرا این‌گونه سینما(علمی- تخیلی)در ایران این‌چنین مهجور است!؟اگر تاریخ سینمای ایران را بنگریم تعداد فیلم‌های تخیلی با بن مایه‌های موضوعی که در غرب وجود دارد،بسیار اندک‌ است.فیلم‌هایی چون«من زمین را دوست دارم»یا«سیزده گربه روی شیروانی‌ داغ»ازجمله آثاری هستند که در بعد از انقلاب با موضوعات فرازمینی تولید شدند و در نهایت فیلم‌های ناموفقی هم از نظر تجاری بودند.

در پاسخ به این سؤال باید ضمن در نظر داشتن ریسک پذیری کم بازار سینمای‌ ایران و محدودیت اجباری گونه،دو نکته‌ی دیگر را هم افزود؛یکی فقر منابع‌ فیلمنامه‌یی که ریشه در ادبیات تخیلی بسیار فقیر ایران دارد و دیگری فقر فن‌آوری در عرصه‌ی تولیدات است.اگر نگاهی به سینمای تخیلی دنیای غرب‌ بیندازیم،بلادرنگ متوجه پایگاه غنی آن در ادبیات می‌شویم؛به راستی اگر«ژول‌ ورن»و«اچ.جی.ولز»ها نبودند در حال حاضر سینمای تخیلی در کجا ایستاده‌ بود؟اگر نویسندگانی چون«جی.آر.تالکین»نبودند اکنون چه چیزی می‌توانست‌ جایگزین اثر سترگی چون مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها شود؟

چنان‌که مشاهده می‌شود ادبیات تخیلی پاشنه‌ی آشیل موفقیت در سینمای‌ خیال‌پرداز است،چیزی که در فیلمنامه‌های ما از دیدن چند جن و پری فراتر نمی‌رود؛ضمن آن‌که هنوز یک ایرانی نتوانسته است ترس از فن‌آوری را آن‌چنان‌ که یک غربی آن را احساس کرده،احساس کند چرا که از لحاظ روانی مردم ما هنوز مدرنیسم را باور نکرده و با مناسبات سنتی از ابزارهای مدرن استفاده می‌کنند و این هم خود دلیلی است بر عدم تولید آثاری براساس تخیلاتی این‌گونه در عرصه‌ی فرهنگ جامعه‌ی ما.

از طرف دیگر فقر فن‌آوری تولید را داریم که بحث تخصصی مربوط به آن‌ فرصت خاص خود را می‌طلبد اما ما در عرصه‌ی جلوه‌های ویژه و تروکاژهای‌ پیشرفته‌ی رایانه‌یی چنان فقیر هستیم که حتی نزدیک شدن به یک سینمای‌ تخیلی تأثیر گذار را برای ما غیر ممکن کرده است به نحوی که دوستداران این‌ نوع سینما را برای ارضای نیازهای خود،همواره باید چشمی به پرده‌ی سینمای‌ هالیوود و سی‌دی‌های وارداتی داشته باشند تا بتوانند از سینمای مورد علاقه‌شان‌ لذت ببرند*
مقاله قبلی >> معرفی و نقد سریال حریم سلطان | Muhteşem Yüzyı
ترک بک
  • آدرس: http://www.horrorfans.ir/modules/article/view.article.php?c8/46
  • ترک بک: http://www.horrorfans.ir/modules/article/trackback.php?46
API: RSS | RDF | ATOM
Copyright© killer & طرفداران وحشت
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم
     
     
آخرین مقالات
عمومی | son of umber @ ۱۹:۵۵ دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲
این خبر بسیار جالبی برای تمامی اسکیت‌بورد بازان می‌باشد٬ چون هم‌اکنون اسکیت بورد الکتریکی به واقعیت تبدیل شده است. Z-board نیاز به استفاده از پا را برای هل دادن اسکیت را از بین می‌برد. ما این را قبول داریم که لذت استفاده از اسکیت بورد در استفاده از
ژانر وحشت | الهه ماهشب @ ۲۳:۴۹ پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲
حقیقت : نیکولاس فلامل28سپتامبر1330در پاریسبه دنیا امد.با گذشت نزدیک به هفتصد سال هنوز هم از او به عنوان بزرگترین کیمیاگر تاریخ یاد می شود . انچنان که در تاریخ ثبت شده است نیکولاس در سال 1418از دنیا رفت.اما....
قبر او خالی است..............................
عمومی | killer @ ۱۴:۵۳ دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱
حضور در مراسم تشییع جنازه خود:

آنجل پانتوجا، جوان ۲۴ ساله آمریکایی، وصیت کرده بود که پس از مرگش در مراسم تشییع جنازه خود حضور داشته باشد. مادر آنجل از مسئولین غسال خانه خواسته بود تا آخرین آرزوی پسرش را بر آورده کنند. به این ترتیب آنها برای اجرای وصیت عجیب این جوان...
عمومی | killer @ ۱۴:۵۰ دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱
کریسمس یکی از روزهای مقدس سال است که به سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم(ع) اشاره دارد، اما به طور کلی جشن کریسمس تولد مسیح(ع) تحت تأثیر سنتها و رسوم سکولار جشنهای زمستانی چون ساتورنالیا قرار گرفته است.
عمومی | killer @ ۱۴:۴۰ دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱
۱- اگر هنگام انجام کاری عطسه بیاید با گفتن اینکه خدا مصلحت ندانسته از انجام کار پرهیز میکنند و از نیمه راه رفته بر می‌گردند. اگر عطسه دو بار بیاید، حمـل برشتــاب می‌کنند و بر سرعت انجـــام کـار می‌‌افزایند....
ژانر وحشت | کینگزلی شکلبوت @ ۱۲:۲۳ پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱
اسطوره چیست؟
چند نوع دارد؟
این مقاله با زبانی روان به توضیح اسطوره ها می پردازد.
در ضمن این ماقله پیش درامدی بر مقالات متعدد بعدی درباره خدایان یونان است.
این مقاله به صورت دو شماره ارسال می گردد که امیدواریم بتوانیم این فرهنگ را به شما دوستداران فانتزی بشناسانیم.
فیلم | killer @ ۱۵:۲۹ جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱
گونه‌ی سینمای تخیلی همواره یک گونه‌ی مورد مناقشه بوده است؛گروهی‌ آن را زیر شاخه‌ی گونه‌ی وحشت و گروهی به عنوان گونه‌یی مستقل دانسته‌اند، برخی هم آن را تحت عنوان فانتزی طبقه‌بندی کرده‌اند اما وجود این مناقشات‌ باعث نشده که چیزی از محبوبیت این‌گونه‌ی سینمایی کم شود.
نویسندگان وحشت | killer @ ۱۵:۲۶ جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱
گفتگو با عبد اللّه کوثری،مترجم
عمومی | killer @ ۱۳:۳۱ جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱
رفتارهای امروز هر قوم بازتابی از باورهای دیرینه و ریشه‌دار است که با رمزها و نمادهای فرهنگی شناسایی و تعریف می‌شود.و افسانه‌ها پرده‌هایی‌ نمادین از رمزهای فرهنگی‌اند که امروز در عصر چندفرهنگی جهان بی‌نیاز از بازخوانی و رمزگشایی آن‌ها نیستیم.با درک چنین نیازی است که به گشایش‌ بخش افسانه‌ها در گلستانه‌ پرداخته‌ایم.
عمومی | killer @ ۱۳:۲۳ جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱
زمانی ماهیگیری در ویتنام جنوبی می‌زیست که نامش‌ ترونگ چی( )و صدایش بسیار زیبا و دلنشین بود اما چهره‌ای بسیار زشت داشت.
وزیری هم در دربار پادشاهی زندگی می‌کرد که دختری به‌ نام مای نونگ( )داشت.مای نونگ آواز ترونگ چی را از دور شنید و به بیماری عشق گرفتار آمد. پزشکان را فراخواندند تا او را شفا بدهند
Copyright © 2010-2012 HorrorFans.ir All Rights Reserved